FREQUENTLY ASKED QUESTIONS (FAQ's) / Soalan - Soalan Yang Lazim Ditanya (FAQ)
 
 
1. Q : How do I register for myTakaful Employee Benefits?
  A : Complete the "registration form" and submit to Takaful Malaysia.
 
  S : Bagaimana cara untuk mendaftar di portal Korporat myTakaful?
  J : Anda perlu mengisi "borang pendaftaran" dan kemudian hantarkan kepada Takaful Malaysia.
 
2. Q : Who can register for access to myTakaful Employee Benefits?
  A : The authorised representative of the policy / certificate owner or its subsidiaries.
 
S : Siapakah yang boleh mendaftar untuk akses ke portal Korporat myTakaful?
  J : Wakil polisi yang dibenarkan / pemegang sijil atau subsidiari.
 
3. Q : How do I login to myTakaful Employee Benefits?
  A : You may login with your login user id and password provided by Takaful Malaysia
 
S : Bagaimana untuk daftar masuk ke portal Korporat myTakaful?
  J : Anda boleh daftar masuk melalui log masuk peribadi dan kata laluan yang diberikan oleh Takaful Malaysia.
 
4. Q : As a user, what are the benefits of using myTakaful Employee Benefits portal?
  A : This portal provides users with the following facilities:
   
  • List of certificates (including subsidiaries)
  • Information on the status of certificates (e.g: Effective and expiry date, Payment frequency)
  • Downloading of documents such as Welcome Letters, Quotations / Schedule of Benefits, Member Listings, Master Certificates and Master Certificate Information Pages (MCIP)
  • Members Enquiry information
  • Enrolment details
  • Summary of Transaction history
  • Debit notes
  • Forms
  • Information of Panel Hospitals / Panel Clinics / Panel Specialists
  • Contact Us
  •  
    S : Sebagai pengguna, apakah manfaat mengunakan portal Korporat myTakaful?
      J : Portal ini menyediakan pengguna dengan kemudahan berikut:
       
  • Senarai Sijil (termasuk subsidiari)
  • Maklumat mengenai status sijil (contoh: Tarikh kuatkuasa dan tamat tempoh, kekerapan pembayaran)
  • Muat turun dokumen seperti Surat Selamat Datang, Sebutharga / Jadual Manfaat, Senarai Ahli, Sijil Asal dan Maklumat Sijil Asal (MCIP)
  • Maklumat Pertanyaan Ahli
  • Maklumat Pendaftaran
  • Maklumat Transaksi terdahulu
  • Nota Debit
  • Borang - Borang
  • Informasi Panel hospital / Panel Klinik / Panel Pakar
  • Hubungi Kami
  •  
    5. Q : Where can I view the validity of my status as a member?
      A : You can view your status under the E-Enrolment module "Enrolment Transaction".
     
    S : Bagaimana untuk memeriksa status pengesahan sebagai ahli?
      J : Anda boleh memeriksa status pengesahan ahli di E-Enrolment di bawah modul "Transaksi Pendaftaran".
     
    6. Q : I noticed that there are some errors reflected in the certificate. To whom should I refer this matter to?
      A : You can inform us by clicking the "contact us" module.
     
    S : Sekiranya terdapat kesalahan/ralat pada sijil, kepada siapakah yang perlu saya maklumkan?
      J : Anda boleh memaklumkan kami dengan menekan modul "Hubungi Kami".
     
    7. Q : Who do I contact if I have a problem regarding the portal?
      A : You can contact us by clicking the "contact us" module.
     
    S : Siapa yang perlu saya hubungi untuk sebarang masalah mengenai portal?
      J : Anda boleh memaklumkan kami dengan mengklik modul "Hubungi Kami".
     
    8. Q : How do I obtain the claim form?
      A : The claim form is available at myTakaful Employee Benefits under form module.
     
    S : Bagaimana untuk mendapatkan borang tuntutan?
      J : Borang tuntutan boleh diperolehi di portal Korporat myTakaful di bawah modul borang.
     
    9. Q : I had forgotten my password. What should I do?
      A : Click on "I can't access my password". Select the option, enter User ID. An email with password will be sent to your registered email address.
     
    S : Sekiranya saya terlupa kata laluan, apa yang perlu saya lakukan?
      J : Sila klik pada "Saya tidak boleh mengakses kata laluan". Pilih 'pilihan' dan lengkapkan log masuk peribadi. Anda akan menerima kata laluan baru yang akan dihantar ke alamat email yang telah didaftarkan.
     
    10. Q : Will my password expire?
      A : Your password will expire every 70 days. The system will auto-prompt for a change of password when it reaches the end of the expiry date.
     
    S : Adakah Kata Laluan saya akan tamat tempoh?
      J : Ya. Kata laluan anda akan tamat tempoh setiap 70 hari. Sistem akan menghantar notifikasi penukaran kata laluan baru secara automatik beberapa hari sebelum tarikh tamat tempoh.
     
    11. Q : Will I be able to upload bulk enrolment?
      A : We are sorry; this feature is currently not available. We hope to incorporate this feature in the future.
     
    S : Bolehkah saya memuat turun pendaftaran dengan jumlah yang banyak?
      J : Kami memohon maaf kerana portal masih belum dilengkapi dengan ciri ini. Kami merancang untuk mengaplikasikannya di masa hadapan.
     
    12. Q : Can I do the backdating for enrolment and termination?
      A : Yes. Backdating of enrolment and termination is allowed for 60 days from date of advice. The backdating of enrolment for a newborn is 90 days from date of advice.
     
    S : Bolehkah saya mengundurkan tarikh pendaftaran dan penamatan?
      J : Ya. Pengunduran tarikh pendaftaran dan penamatan dibenarkan dalam tempoh 60 hari dari tarikh yang dinasihatkan. Bagi pengunduran tarikh pendaftaran bayi yang baru lahir adalah 90 hari dari tarikh yang dinasihatkan.
     

    This website is best viewed using Microsoft Internet Explorer 10 or higher, and/or latest version of Google Chrome browsers.
    Copyright © Syarikat Takaful Malaysia Keluarga Berhad (131646-K) . All Rights Reserved.